Så här gör man en Hello Kitty tårta

Jag tänkte att jag skulle berätta hur man gör en Hello Kitty tårta. Det är defintitivt lättare än man tror! Du kan även utifrån min beskrivning göra vilken tårta som helst, låt fantasin flöda!! Jag använde sockerpasta och det är  mycket lättarbetat, mycket lättare än marsipan. Jag ville att det inte skulle vara bara en fin tårta utan även en god tårta. Jag gjorde en tårtbotten som skulle räcka för en långpanna men gjorde den i en form som var som en halv långpanna för att den skulle bli så hög som möjligt. Mitt recept på tårtbotten kommer från den underbara bloggen En smak av Karin. Dubbla hennes recept så det blir till en långpanna.

Fyllning
1 dl naturell youghurt
1½ dl grädde
200 g frysta hallon
Gör så här
Vispa grädden rätt hårt. Blanda med naturell youghurt och lätt mosade hallon.
Jag köpte det mesta på Panduro. Man kan nog hitta sockerpasta billigare i webbutiker, men jag var ute så sent att jag inte hann. Jag hade en stor Hello Kitty ask som Annie fått av en vän till mig. Jag drog en penna runt den på ett vanligt vitt papper och klippte ut. Du kan lika gärna ta en Hello Kitty bild från nätet förstora upp (om den är för liten) och klippa ut.
För min tårta behöver man:
 
Vit sockerpasta - Ansiktet
svart sockerpasta - ögon
gul sockerpasta - nos
rosa/röd sockerpasta - rosetten
glitterströssel - dekoration till rosetten
lakritssnören - morrhår
livsmedellim (ätbart)- För att limma på ögon, nos, morrhår, rosett
Kvällen innan kalaset
*Baka botten
*Skära ut enligt form
Jag satte fast det vita utklippet på tårtbotten med nålar. Sedan skar jag ut den med en kniv. Jag var inte överdrivet noga för du kan putta till lite här och där med sockerpastan. Då du skurit ut formen, dela botten i två delar. Plasta in botten i folie över natten.
*Blanda ihop fyllningen (ställ in i kylen över natten)
*Gör ögon och nos
Rulla små bollar av det gula och svarta och platta till så det blir som ögon och nos. Lägg in i plastfolie över natten så de inte torkar ut.
* Gör rosett. Rita upp på bakplåtspapper och klipp eller skär ut i röd/rosa sockerpasta.Plasta in väl över natten.
Kalasdagen
* Lägg på fyllningen mellan bottnarna
* Kavla ut den vita sockerpastan och lägg över tårtbotten som ett täcke. Putta in där det behövs. Det blev en hel del överflöd som låg ut över underlaget. Skär bort det med en kniv och putta in sockerpastan.
* Pensla på livsmedelslim på nos, ögon, rosett. Lägg på dem på tårtan.
* Klipp till lakritssnören till morrhåren. Fäst med lite av limmet.
* Bred på lim på rosetten och strö över lite glitterströssel på rosetten.
Tadaaa, inte alls svårt! Du kan verkligen använda det jag har beskrivit till att göra vilken tårta som helst.

Kommentarer
Postat av: BAMBI

Du, du vet att Karin (EnSmakAvKarin) är en gammal vän till mig..? Det har jag väl sagt?

2012-03-13 @ 12:05:37
URL: http://bambi.blogg.se/
Postat av: Katarina

Tårtan blev verkligen lyckad! Annie var säkert glad över den :) Kram

2012-03-13 @ 13:23:23
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Karin

Vilken superfin tårta du gjort! Snyggt jobbat! :-) Funderar på nåt liknande när min dotter fyller 1 här den 3 april. Kul att du känner RM också! :-D

2012-03-14 @ 15:29:43
URL: http://ensmakavkarin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin