Jordnöts och Chocolate chip cookies

Jag och Annie gjorde cookies med jordnötssmör och choklad i. MUMS! Går snabbt och slinker ännu snabbare ner!
Du behöver
1 dl jordnötssmör
150 g smör (mjukt)
150 g choklad chip (vit, ljus eller mörk choklad. Du kan även använda vanlig choklad som du hackar)
2½ dl farinsocker
1 ägg
1 3/4 dl vetemjöl
½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 dl salta jordnötter
1 dl russin

Gör så här
Sätt ugnen på 175 C

Gör iordning några bakplåtar med bakplåtspapper.

Rör ihop smör och jordnötssmör. Tillsätt farinsockret, rör om och tillsätt ägget.
Blanda ihop mjöl, bakpulver, vaniljsocker och blanda det med det andra. Hacka chokladen grovt och häll i chokladen, nötterna och russinen i smeten. Rör om ordentligt.

Klicka ut smeten med matsked.

In i ugnen cirka 10 minuter. Kakorna ska vara lite lätt bruna.


Låt kakorna svalna helt innan du flyttar dem. Låt dem gärna ligga ett bra tag innan du lägger dem i burkar för annars blir de mjuka. De ska ju vara sådär knaprigt oemotståndliga.
 

Kommentarer
Postat av: Katarina

De här kakorna låter och ser goda ut! Kram på er!

2012-03-16 @ 13:02:02
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

Åååh, yum! FInns det någon bättre kombination än jordnöt och choklad? Vad sugen jag blev på att göra cookies jag också :D

2012-03-17 @ 02:56:30
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com
Postat av: Lollo

Ända sedan jag såg det här receptet har jag varit sugen på att baka dessa kakor! Och nu är det gjort! Vi hade 1-årskalas igår, och jag kan lova att kakorna hade en strykande åtgång! Jag hade inga jordnötter hemma, och maken avskyr russin, så jag blandade lite extra vit och mörk choklad i smeten istället! Gick jättebra! Så tack för ännu ett kanonrecept! Kram!

2012-04-02 @ 20:35:21
Postat av: Linda-matstugan

Lollo - Åh tack! Blir så smickrad att du anar inte att du faktiskt gjort mina cookies. Ja, de är goda tycker vi med:-) Stor Kram till dig och barnen

2012-04-02 @ 23:37:31
URL: http://matstugan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin