Bakade bröd med tranbär och hasselnötter - Det blev bra hörrni

Jag har ju mitt favoritbröd, det vet ju ni som läser min blogg regelbundet. Men nu är det så att en vän till mig har flyttat till Kenya och hon lämpade av hela sitt matförråd till mig, gulliga hon innan hon och barnen flög iväg. Ni anar inte hur många olika mjölsorter jag har hemma: vetemjöl special, dinkelmjöl, rågsikt, lantbrödsmjöl osv osv. Så nu gäller det att baka bröd så det ryker om det, och inte mig emot!
Första brödet blev så lyckat, det blev också ett filmjölksbröd med massa gott i. Både jag och småflickorna har varit krassliga länge nu med småfeber och snuva så jag försöker göra saker med massa nyttigheter i, så här har ni en nyttighet. Receptet hittade jag i den där nya mattidningen som jag rekommenderade för ett tag sedan.

Du behöver
4 dl filmjölk
2 dl dinkelflingor
5 dl dinkelmjöl
1 dl linfrön
1 dl torkade tranbär
1 dl russin
1 dl hela hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
½ dl flytande honung

Gör så här
Sätt ugnen på 200 C

Smöra en form på sådär 1½ liter.

Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt filmjölk och rör ordentligt. Tillsätt honungen. Rör om.

In i nedre delen av ugnen sådär 1 timma. Då du tagit ut brödet ur ugnen så ta ur det ur formen och lina in i en handduk och låt ligga så över natten.
Så god smörgås och genomnyttig dessutom. Nu ska vi bli friska en gång för alla!

Kommentarer
Postat av: Katarina

Det här ser och låter supergott! Så snällt av din vän att lämna matförrådet till dig! Krya på er! Kram

2012-03-07 @ 01:27:34
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Tommi

Såg riktigt saftigt ut!

2012-03-08 @ 00:09:48
URL: http://www.allkrydda.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin