Ugnspannkaka med blåbär - favorit i repris



Både jag och Magda är riktigt genomförkylda och jag är orolig att Annie är nästa på tur. Så igår blev det en favorit i repris med blåbär. Blåbär sägs ju vara ett superbär. Annie fick faktiskt välja om hon ville ha ugnspannkaka med bacon eller blåbär och hon valde blåbär. Men det skulle faktiskt vara gott med båda, få det där söta/sura och salta tillsammans.

För en långpanna

4½ dl vetemjöl
9 dl mjölk
5 ägg
1 tsk salt
2 nävar blåbär (eller så mycket du vill ha, jag använde frysta blåbär denna gången och det blev riktigt bra)

Sätt ugnen på 225 C 

Smöra ugnsplåten rejält så den inte fastnar

Vispa ihop mjölk, mjöl och salt genom att tillsätta lite mjölk i taget. Vispa ner äggen, ett i taget. Häll smeten på plåten. Strö över blåbär.

Sätt in i mitten av ugnen ca 30 min tills den är perfekt gyllenbrun.





Kommentarer
Postat av: Katarina

Ugnspannkaka är mycket gott! Krya på er! Kram

2012-06-12 @ 10:51:56
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Karin

Min sambo är svårflörtad när det gäller ugnspannkaka, men en med blåbär i kanske skulle gå hem! Tack för tipset! :-)

2012-06-12 @ 12:50:20
URL: http://ensmakavkarin.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin