Veckans gästinlägg av Jessica Frej



LAVENDEL



Jag är hos farmor på gotland. Mitt favorit ställe i hela världen. Jag har mest varit och pysslat i huset, bakat en hel del glutenfria bröd och idag fick jag ett infall och ville baka kakor med lavendel i. Jag har aldrig gjortdet förut men älskar lavendel så det var värt att försöka. Farmor har massor av lavendel här på tomten jag gick bara ut och hämtade. Kakorna är gudomligt goda och passar perfekt till tre fikat.

Ljuvliga lavendelkakor

100 g smör
1 dl socker
1 msk honung
2,5 dl rismjöl
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
1 msk lavendelblommor

Värm socker och honung på svag värme, tills det blandar sig och sockret börjar lösa sig. Häll i lavendelblommorna och rör runt. Känn den ljuvliga doften. Tillsätt smöret låt det smälta. Rör i övriga ingredienser.Klicka ut till 20 kakor på ett bakplåtspapper. Rulla till små bollar, var försiktig så du inte bränner dig. Degen är varm.

Grädda 10 minuter på 200 grader. 

Kommentarer
Postat av: Eva

Finfina! :-)

2012-08-02 @ 22:51:47
URL: http://www.lillareceptboken.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin