Lax med saftiga ugnsrostade tomater, bönor, oliver, fetaost och en stor klick aioli

Den här rätten fick jag hos min kollega innan jul, och kunde inte sluta tänka på den. Den är så fräscht kanongod så ni bara måste göra den. Dessutom så lägger man allt på ett bakplåtspapper på en plåt och skjuts med allt in i ugnen, minimalt med disk och minimalt med förberedelsetid. Jag gjorde den först till min mamma och sambo. Min mamma skulle göra den till sina väninnor. Sen gjorde jag den igen till en vän några dagar senare, och ändå är jag inte trött på den. Skulle kunna äta den varannan dag året runt. Ursprungsreceptet är Jamie Olivers tydligen, men min kollega hade gjort om den och jag gör som henne, för det fanns ingen anledning att ändra något där, eller jag la till oliver.
 
Du behöver
4 laxfiléer
1 påse frysta bönor
1 paket feta
1 burk kärnfria oliver
1 paket småtomater
olivolja, flingsalt, ½ citron, chilipulver
Finn ett fel! Var är tomaterna???? Första gången så satte jag in den här plåten i ugnen med känslan att det fattades något...När den kom ut undrade min sambo om det inte skulle vara tomater också eftersom jag hade skickat honom att köpa tomater till det här. Så det var bara att lägga tomaterna i en form och sätta in dem i ugnen sådär 10 minuter på högsta värme, men de ska naturligtvis vara med!!
 
Gör så här
Antingen så använder du allt fryst, eller så tinar du bönorna och låter dem rinna av. Jag tyckte nog att det blev bäst med tinade, något avrunna bönor. Så vi kör på det. Men har du bråttom så går det jättebra med frysta.
 
Sätt ugnen på 225 C
 
Lägg ett bakplåtspapper på en ugnsplåt. Häll på bönorna, fetaosten i kuber, tomaterna i halvor och oliver. Lägg på laxen.Ringla över rikligt med olivolja, pressa saften ur citronhalvan och strö över flingsalt. Jag tog lite chilipulver över laxen också. Skjuts in i ugnen i sådär 15-20 minuter (om laxen är fryst). Servera med massa aioli och gärna foccacia!
Mums, så gott!! Man saknar inte överhuvudtaget varken ris eller potatis till det här!
Gång nummer 2 bakade jag foccacia och serverade till, godare kan det inte bli. Receptet på bröden kommer!

Tack Moa för receptet!!

Kommentarer
Postat av: Katarina

Så fräscht! Din foccacia ser så god ut! Kram

2012-01-03 @ 13:18:22
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Åsa Larsson

Förutom att det var väldigt mysigt att träffas så var verkligen supergott:) Lyxlunch på alla sätt och vis! Vi ska ha den rätten i morgon.

Många kramar

2012-01-03 @ 16:58:28
Postat av: Linda-matstugan

Katarina: Tack snälla!



Åsa: Lyxigt att ni kom! Det var så roligt att ha er här. Ser fram emot att ses snart igen.

2012-01-03 @ 20:52:48
URL: http://http:/matstugan.blogg.se
Postat av: Moa

Åh, känner mig hedrad. Kul att du gillade den.

2012-01-03 @ 21:56:50
Postat av: Vardaxlyx

Ser KANON smarrigt ut!

Kramkram

2012-01-04 @ 10:22:33
URL: http://vardaxlyx.devote.se
Postat av: cecilia

det där skulle ju tom lata jag kunna göra :-) det ser underbart gott ut!

2012-01-04 @ 21:08:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin