Vitchokladtårta med ett täcke av passionsfrukt till lilla sessan

 
Så mysigt med en liten prinsessa!! Såg prins Daniels presskonferens där han tårfyllt berättade om dottern, så sött att man själv fick tårar i ögonen.

Här en tårta som duger fint för att fira en prinsessa!  Jag gjorde denna skapelse till de vuxna på min egen prinsessa Annies kalas. Det är ett recept från Arla som såg så gott ut och det var det!!! Men kombinationen vit choklad mousse på en botten av mandelmassa och kakao och toppad med passionsfrukt kan väl inte bli fel! Förlåt om jag tjatar, men jag är svag för allt i matväg som kan förberedas (speciellt med två småttingar som är oberäkneliga och vaknar lite här och där på nätterna), och den här är totalt perfekt för man kan göra den några dagar i förväg, ställa in i frysen och bara garnera med passionsfrukten vid serveringen. UNDERBART!!

Du behöver
300 g mandelmassa
2 msk kakao
2 ägg

Fyllning
3 dl vispgrädde
200 g vit choklad
2 äggulor
2 msk citruslikör, t ex Cointreau eller triple sec

Garnering
3 passionsfrukter

Gör så här
Sätt ugnen på 175 C

Riv mandelmassan fint och blanda med kakao och ägg. Smöra en form med löstagbar kant (ca 23 cm) och i med smeten. In i nedre delen av ugnen cirka 20 min. Då kakan kallnat tar du loss den från formen, diskar formen och torkar den och lägger tillbaka botten. Jag la i en bakplåtspapper innan jag knäppte ihop den löstagbara delen. Då kletar inte botten fast i formen utan går smidigt och lätt att ta bort.

Vispa grädden i en bunke. Smält försiktigt den vita chokladen i vattenbad. Den ska bara precis ha smält. Vispa äggulorna, rör ner chokladen lite i taget och rör ordentligt. Tillsätt likören. Blanda sist ner grädden. Häll smeten i formen över botten. Ställ in formen med plastfolie över i frysen i minst 3 timmar.

Ta ut den sådär 30 min innan den ska serveras. Dela passionsfrukterna och gröp ur innanmätet, och garnera tårtan.
 

Kommentarer
Postat av: sofie mumsfillibaba

Såg också det receptet o verkar galet god! Visst blir man rörd av Daniels ord. GIllar honom skarpt. Blir lite extra när man har sin egen förlossning så nära inpå. Men herregud att de ska skynda från BB. Efter så några timmar skulle man ju inte vilja visa sig offentligt!

2012-02-23 @ 22:01:18
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin