Potatispuré - Smaktest 2

Så här arg och frustrerad var hon verkligen över att hon inte fick mer potatispuré...Jag tyckte den smakade mest tapetklister jag...(Annie tyckte konstigt nog också om den)

Så då var det dags för smaktest 2. Morotspuréen som jag gjorde gick verkligen hem efter första skeptiska tuggan. Men Annie tyckte inte det var gott - men hon var ju inte målgruppen;-). Nu blev det potatis, ekologisk sådan. Precis som Sofie på mumsfillibaba skrev som kommentar så MÅSTE man inte ha en sån maskin som jag har som självständigt ångar och mixar maten. Jag gjorde nästan all mat till Annie också och då hade jag ingen maskin, använde stavmixern eller vanliga mixern - funkade perfekt. Det är så otroligt enkelt att göra barnmat och roligt dessutom.
Jag använder ekologiska produkter så långt det bara går då jag gör barnmat. Det blir ändå tusen gånger billigare om du gör din egen barnmat jämfört med om du köper den.

Det första smaktestet jag gav henne var som sagt morot och det andra nu är potatis, rätt standard. Som min gulliga och bästa bästa BVC sköterska säger så ska man vänta lite med fruktpuréerna eftersom de normalt ÄLSKAR dem. Bättre att visa dem de matiga alternativen först så de lär sig tycka om dem för äpplepuré osv brukar inte vara svårt att få i dem. Ger man dem fruktpuréer först så kan det däremot vara svårt att få dem tycka om potatis osv.  Så jag avvaktar lite med fruktpuréerna till Magda har fått smaka på maten först: mat först, sen efterrrätt;-)

Jag kommer fortsätta skriva om vad jag gör för barnmat. Ni som varit där för länge sedan eller inte kommit dit eller något annat, det är bara att hoppa inlägget, till er kommer det annat såklart! Jag har skapat en ny kategori för baby som finns i kolumnen till höger, där hittar man allt som har med bebisen att göra. 

Ps. Jag rekommenderar att blanda ut puréen i början med lite bröstmjölk eller ersättning, så de känner igen smaken lite.

Du behöver
3 potatisar (gärna ekologiska)
1 tesked olja
lite bröstmjölk/ersättning/kokvatten (att spä ut med till lagom konsistens)

Gör så här
Om du använder en sån maskin som jag har så är det bara viktigt att skära i små bitar, ångkoka, vänd, tillsätt olja och mixa. Då puréen är klar så spär du till lagom konsistens med bröstmjölk/ersättning

Om du har mixer så kokar du potatisen mjuk, lägg i bunke eller mixer tillsammans med oljan och bröstmjölk/ersättning/kokvatten (om du använder en sån maskin som jag har så tillkommer ångan till potatisen under processen). Mixa slätt!
Häll upp i isfackbehållare så har du perfekta småportionsbitar. Då de fryst till brukar jag lägga över dem i plastpåse. Lätt att ta ut en isbit i taget från påsen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin