Mjuk Pepparkaka

Har bakat min favorit julkaka, mjuk pepparkaka. Så gott med kanelen, nejlikan och ingefäran i. Jag är vanligtvis inte förtjust i ingefära, men just i pepparkaka blir blandningen perfekt. Nu bröjar nedräkningen mot jul och jag tänkte bombardera er med lite recept på godis och annat till julfirandet. 
 
Du behöver
100g smör
2 dl socker
2 ägg
1½ dl gräddfil
1½ tsk ingefära
1½ tsk nejlika
2 tsk kanel
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat

Gör så här
Sätt ugnen på 175 C

Smörj och bröa en form. Smält smöret och låt svalna. Vispa ägg och socker fluffigt. Tillsätt gräddfil, svalnat smör, kryddor och mjöl blandat med bikarbonat. Häll smeten i lämplig form. In i ugnen sådär 45 minuter. 

Kommentarer
Postat av: Katarina

Mjuk pepparkaka är så gott! Kram

2012-12-17 @ 13:34:17
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: Karin

Mjuk pepparkaka är verkligen en av mina favoriter i juletid! Själv har jag gjort två kilo julköttbullar idag så nu tänker jag inte visa mig mer i köket ikväll :-P

Svar: Vad rolig du är. Så känner jag också ibland att jag vill inte visa mig i köket på ett lååångt tag då jag har lagat mat i evigheter. Men vips så är jag där igen:-) Kram på dig!
Linda /Matstugan

2012-12-18 @ 17:34:46
URL: http://ensmakavkarin.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin