Piroger ikväll?

Vi gjorde piroger! Det är ju verkligen supergott. Dessutom kan man ha vad som helst i dem. Jag bara undrade
varför gjorde vi inte dessa i somras, de är ju perfekta på picnic. De går också jättebra att frysa, så bara att ta ut ur frysen och direkt ner i picnickorgen. Man kan också göra dem någon dag innan och bara värma upp i ugnen. Eller varför inte ha dem på barnkalaset, brunchen, buffébordet. Oändliga möjligheter med piroger.

Annie går ju på dans på lördagar och efter är hon så hungrig och det tar en stund att ta sig hem eller man bestämmer sig för att göra annat på stan, då är det ju läge att ta med piroger. Så jag rekommenderar er verkligen att fixa till lite piroger inte bara till kvällsmaten utan att ha med på aktiviteter för stora och små.

Du behöver
Deg
½ pkt jäst
1 tsk salt
3 dl ljummet vatten
2 msk olja
1 ägg
9 dl vetemjöl (ungefär)

Fyllning
2 lökar (röd eller gul)
300 g köttfärs
5 msk tomatpuré
1 buljonggrej
svartpeppar, ägg (t pensling)

Gör så här
Börja med degen. Smula ner jästen i en bunke med lite av vattnet och salt. Tillsätt resten av vattnet, olja och ägg. Sen dags för mjölet. Rör ihop till en deg och låt jäsa under bakduk i 30 minuter. Gör fyllningen medans den jäser.

Sätt ugnen på 225C
Finhacka lök och stek i pyttelite smör. I med köttfärsen och stek på. Tillsätt allt det andra och låt småputtra utan lock i sådär 15 minuter. Låt svalna.

Lägg bakplåtspappaer på plåt. Knåda degen lite lätt. Kavla ut och skär i fyrkanter, sådär 15cm x 15cm. Klicka ut 3-4 msk fyllning på varje. Klistar kanterna genom att antingen ta lite vatten på fingret och lätt blöta kanterna och trycka ihop med gaffel. (Alternativt kan du ta lite uppvispad äggvita och pensla på och sedan trycka till).

Låt pirogerna jäsa under bakduk ca 30 minuter. Pensla med ägg. Grädda i ugn sådär 15 minuter tills de blir gyllenbruna.

Det spelar verkligen ingen roll hur formen blir som ni ser:-)

Ps.Perfekta nattsnacksen kan jag intyga dessutom. Hann äta två då jag satt sent på kvällen vid datorn och skrev in detta inlägg.

Kommentarer
Postat av: Alexandra - kärlek på tallrik

åh piroger! Det var länge sedan! Jag har nog bara ätit det en handfull gånger i mitt liv, det är nog snart dags att jag testar det själv :D

2011-11-11 @ 15:04:13
URL: http://karlekpatallrik.wordpress.com
Postat av: Katarina

Så fina! Jag bakade för några veckor sedan också piroger, som vi har tagit med på våra cykelfärder :) Ha en fin helg!

2011-11-11 @ 17:51:18
URL: http://hovkonditorn.blogspot.com
Postat av: sofie mumsfillibaba

Vad gott!! Kan tänka mig att det är bra att ha tillhands i frysen. Mamma gjorde det när jag bodde hemma. Måste nog ta och göra någon dag. Börjar få lite plats i frysen.

2011-11-11 @ 21:14:53
URL: http://www.mumsfillibaba.blogspot.com
Postat av: Diana :)

Jag och killen vart sugna på piroger och då började jag leta efter recept, så hittade jag den här som jag ska göra nu :) Fast jag kommer krydda på mitt egna sett samt ha i 1 lök m.m :) Tack för receptet :)!

2013-01-27 @ 19:25:53
URL: http://dianagustavsson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin