Laxen med Citron- och Gräslökssås


Jag känner mig nästan tjatig med lax, men vi äter massor med lax i olika versioner. Denna är den snabba laxen med ljuvlig smak av citron och gräslök. Jag har liksom en liten förkärlek för citron nu.

För 3 pers:
3 bitar lax
1 fiskbuljong
2 dl vatten
½ dl finskuren purjo
3-4 vitpepparkorn
1 lagerblad
2 schalottenlökar
2 dl torrt vitt vin
2 dl vispgrädde
25 g smör
2 msk hackad gräslök
½ citron, rivet skal 

salt, peppar, timjan

Gör så här:
Sätt ugnen på 225 C

Lägg laxen i smord ugnsfast form. Krydda med lite salt och peppar. In i ugnen med fisken i cirka 10-15 minuter.

Medan ugnen blir varm och laxen klar så fixar du såsen: Blanda buljong, vatten, purjo, lite timjan, vitpepparkorn och lagerblad i en kastrull. Koka kraftigt i 15-20 min. Sila av buljongen.

Finhacka lök. Fräs med lite smör i en kastrull tills den är blank. Blanda med buljong och vin. Koka kraftigt utan lock tills knappt 1 dl finns kvar. Späd med grädden och fortsätt koka tills såsen tjocknar. Dra kastrullen av värmen och blanda ner smöret (OBS! värm inte efter detta moment eftersom såsen då spricker).

Rör ner gräslök och citronrasp och häll över den färdiga laxen.

BRA VECKA TILL ALLA!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin