Äta etiopiskt i Stockholm


Var en sväng ute och åt ikväll med min barndomsvän Åsa. Vi valde mellan två etiopiska restauranger och valde till sist Ethio Star i centrala Stockholm. Vilket mysigt ställe! Jag älskar ju att testa nya ställen. Vi tog båda deras middagsbuffé. Då fick vi in dessa 8 skålar med bönor i sås, kyckling, linser, morötter och potatis, keso mm.


Han som serverade oss var världens gulligaste och visade exakt hur man gjorde. Man la först ut ett bröd som en pannkaka, sen öste man på av allt. Det andra mörka brödet användes för att sleva upp maten - Inga bestick här inte. Det var fingrarna och brödet som gällde :-) Efter ett tag kom serveringsmannen fram och frågade vad vi tyckte var godast, sen fylldes de skålarna på. Generöst!



Brödet såg ut som något mellan pannkakor och disktrasor. Det ljusa hade en mild smak och det mörka en liten syrlig bismak. Jag frågade om det var citron i, men det var det inte. Han som serverade sa att det var en ingrediens i som hetter teef (om jag uppfattade det rätt).


Underbara Åsa. Vi pratade på om allt, men mest om barn...varför blir det nästan alltid så när man för en gångs skull har lite permission? Då saknar man de små och ägnar kvällarna åt dem ändå. Fast lite annat hann vi prata om mellan barnpratet såklart. Restaurangen var tom då vi kom 17.30, men det kom många under kvällen, många etiopier (och det är väl ett bra betyg till en restaurang).

Jag fick nöja mig med en kopp te efter maten eftersom Baklavan var slut -  Jag älskar Baklava! Vad gick då kalaset på? Jo, 191 kr per person och då var jag riktigt proppmätt.


Kommentarer
Postat av: Åsa Larsson

Vad dystra vi ser ut, vi som hade så trevligt:)! Men bloggen är lika fin som vanligt!!

Kramar

2011-07-27 @ 13:50:14
Postat av: Linda

Ja, ha ha, vi ser lite sammanbitna ut. Vi skulle ha tagit lite fler kort. Supertrevligt var det iallfall, som alltid med dig!

2011-07-27 @ 15:28:46
URL: http://matstugan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin