Porterstek till Helgen



Först måste jag bara säga att jag önskar bilderna kunde göra denna porterstek rättvisa för den var så fantastiskt god! Men, då steken kokat i flera timmar och ljuvliga dofter spred sig och allt var klart och rykande varmt och såg så läckert ut där skivorna låg uppskurna så upptäckte jag att batteriet i kameran var helt dött - TYPISKT! Alltså batteriet på laddning. Jag la upp en tallrik som fick sig en fotosession 3 timmar senare. Så här ser alltså porterstek med sås och sallad ut då den har stått och väntat i tre timmar. Ps. Lingonsylten är helt ny och fräsch ;-)

Men tro mig, den var kanongod! Det här är den perfekta bjudrätten på en helgmiddag.

1 stek:
1-1.5 kg rostbiff, älgstek eller högrev
1 flaska porter
2 dl outspädd svartvinbärssaft
1 dl kinesisk soja
1 tsk timjan
10 st enbär
½ tsk hel svartpeppar
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
2 köttbuljong

Såsen:
8 dl sky
5 msk mjöl
2 dl grädde

Gör så här:
Du kokar helt enkelt bara upp alla ingredienser till kokspadet. Lägg i köttet och koka tills det blir mört, 3-4 timmar beroende på stekens storlek. 

För såsen vispar du ihop skyn med mjöl och grädde. Det blir en härlig smak av svartvinbärssaften, portern, enbär osv. 


Kommentarer
Postat av: Leontine

Åh gud så gott det ser ut. Du kan inte tänka dig att ta med dig A och D in till Söder för att flytta in bredvid oss? Då skulle vi kunna ta era leftovers varenda kväll. Tänk vilken dröm...

2011-02-26 @ 00:25:20
URL: http://shrinknurse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin