Fläskfile + Dragonsås = Gott!

Vi fick middagsgäster: ♥Karolina, Andreas och sötaste lilla Arvid♥ på en helt vanlig måndagskväll. Om man kommer hem från jobbet sådär 30 minuter innan gästerna kommer så gäller att svänga ihop något snabbt och lätt. Denna rätt är en sådan, särskilt om man kör med pommes till.

Fläskfilé med en massa dragon i krämig sås. Till det en hög med pommes. Kanske inte så nyttigt men såååååå gott! Jag brukar aldrig äta pommes, har t o m förbjudit min sambo att äta det på Mc Donalds då Annie är med, för att hon inte ska få smak för det. Det var år sedan jag åt det hemma, men nu kändes det som att det var dags:-)

För 4 pers:

1 korv fläskfilé (ca 500 g)
2½ msk vetemjöl
3 dl vatten
5 msk grädde
1½ msk torkad dragon
1 köttbuljonggrej

smör, salt, peppar

Gör så här:

Putsa filén och skär den sen i 1½ cm tjocka skivor. Bryn dem lätt i smör på båda sidor på hög värme i panna. De ska inte genomstekas! Krydda med salt och peppar. Lägg över bitarna i en gryta.

Rör ut mjölet med lite vatten till en jämn smet.  Vispa ner vattnet, grädden, dragon och i med buljonggrejen. Häll blandningen över fläskfilén. Koka upp och låt småputtra sådär 5 minuter så att såsen tjockar på sig.

Ser ni de fina faten som allt är upplagt på. De fick jag i present av min kusin. De har hon gjort själv. Jag är så stolt över att ha fått dem och älskar dem. Det är tydligen livstidsgaranti på dem också;-) Så har jag sönder ett fat så kommer det ett nytt♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin