Aprikosgriljerad kalkonstek


 
Den femte och sista rätten blev aprikosgriljerad kalkonstek. Här måste jag faktiskt säga att jag blev så så förvånad över hur saftig och härligt god steken var. Glöm alla fördomar om att kalkon är torrt. Väldigt lik julskinka också både i utseende och smak (men saftigare). Den stora skeden aprikosmarmelad passar också perfekt till kalkonen utan att ta bort den traditionella griljeringssmaken. Jag kan verkligen tänka mig att byta ut julskinkan till denna kalkonstek som griljeras. Bra alternativ också till alla som inte äter skinka.
 
Du behöver
1 rimmad kalkonstek
3 msk senap
1 stor msk aprikosmarmelad
2 äggulor
3 msk ströbröd
Kryddnejlikor
 
Gör så här
Sätt ugnen på 200 C
Blanda ihop äggulor, senap och aprikosmarmeladen. Ställ åt sidan i sådär 10 minuter. Under tiden tar du av nätet på steken och torkar av den noga. Lägg i ugnsfast form. Bred över aprikosröran över steken, strö på ströbrödet och dekorera med kryddnejlikorna.
Griljera 10-15 minuter tills den har fått en fin färg.
Fake skinkan så saftig och mumsig. Toppen med den lätta touchen av aprikossötman dessutom.
En jultallrik med enbart kycling- och kalkonrätter. Mätt och nöjd blev man verkligen. Inte heller saknade jag något (eller prinskorvar lite då). Men det kändes verkligen fräschare och lättare och det var sååå gott. Jag är verkligen otroligt glad över att jag fick utmaningen så jag upptäckte allt man kan göra med kyckling och kalkon.


Kommentarer
Postat av: Ann-Sofi MATSAFARI

Så gott det lät. Kalkon istället för skinka på julbordet var ju en strålande idé:-D Tack för tipset. Griljeringen borde smaka till den vanliga skinkan också. Aprikosen lät så himla gott och livar upp

2011-12-13 @ 23:26:56
URL: http://matsafari.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin