Potatissallad och varm banan med choklad

Hur firade du? Blev det någon brasa?

Vi gjorde vår egen lilla majbrasa idag: Engångsgrill på  stenhällen runt knuten. Vi grillade korv och åt hemgjord potatissallad till. Till efterrätt varm banan med choklad på grillen i folie. FIIIIN MIDDAG!






Potatissalladen är återkommande sen flera år tillbaka. Så fort det börjar likna sommar så görs den i stora lass, testa själva!

Bästa potatissalladen:

Kokt potatis
Lök
Smörgåsgurka (+ lite spad från burken)
Kokta ärter
Kokta Morötter
Ägg
Majonäs
Salt, peppar 

Gör så här:

Jag gör den alltid lite på en höft, för man kan ändå inte misslyckas med den. Idag tog jag mindre lök eftersom det var två barn som skulle äta. Ibland tar jag bara morötter ibland både ärtor och morötter.

Koka potatis, ärtor och morötter (vill du att det ska gå snabbt och lätt så köp fryst mix) och ägg. Man kan gärna koka allt flera timmar tidigare så går det på några minuter att svänga ihop den.

Skala potatis och ägg. Skär potatisen i mindre tärningar. Skär äggen och smörgåsgurkan i mindre bitar. Finhacka löken.  Lägg över allt i stor bunke och häll i ärtor och morötter. Blanda ner så mycket majonäs som du vill ha och tillsätt spad från smörgåsgurkan. Blanda om. Salta och peppra.




Chokladbananer i folie gör man enkelt genom att skära ett snitt genom hela bananen. Lägg i chokladbitar i skåran. Gärna mörk choklad som blir underbar med den söta bananen. Linda in varje banan i folie och lägg på grillen tills den blivit varm. Bara att ta en sked och mumsa i sig.

Maten blir såååååå god av att ätas ute! Men nu är det dags att hoppa i säng. Gonatt!

 


Kommentarer
Postat av: Anna/Frostrosor

Bananerna är ju en underbar klassiker! Om jag blir för sugen på vintern brukar jag göra mina bananer i ugnen!

2011-05-03 @ 07:56:35
URL: http://frostrosor.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin