Gröt för små hårda magar

Min dotter har haft en hel del problem med hård mage. Det har varit så illa att vi varit på akuten pga detta. Vi har fått olika mediciner utskrivna, men de har inte hjälpt. Jag har spenderat mycket tid på att få magen i form och tror verkligen på att man kan lösa det genom rätt mat. Denna supergröt är en av åtgärderna som har gjort det mycket bättre:

Stor burk med grötblandning

500g krossat bovete
3 dl quinoa
2 dl psylliumfrön/linfrön
2 dl solrosfrön
200 g blandade torkade frukter (jag tar fikon, dadlar och aprikoser. Finns ibland i affären färdighackat i lösvikt.)
50 g tranbär

Liten nypa salt

Blanda allt och häll i stor burk. Koka gröten i dubbelt så mycket vatten, ca 10 min tills vattnet kokat in.

Annie är väldigt förtjust i den här gröten och ska alltid ha honung till. Hennes största idoler just nu är Bamse och Nalle Puh, två andra stora honungsälskare.



Just nu finns det massor med fikon och dadlar till extrapris så passa på. Ofta finns det även små äpplebitar, kom ihåg dock att äpple gör magen hård.

Ha en riktigt fin dag!


Kommentarer
Postat av: Leontine

Ser gott ut tycker jag! Och jag älskar också honung!

2010-12-31 @ 13:36:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


    Matbloggstoppen

bloglovin

bloglovin